Volvo N12 6x4 op som bjærger. Ikke som Falcks, men efter mit eget hoved. Jeg startede med den i 1988.

Det meste af trucken er hjemmebygget. Førerhuset er loddet sammen af messing og kobberplade efter tegninger skaffet fra Volvo Danmark. Ramme og hjulophæng er ligeledes konstrueret så de ligner originalens,

Bjærgeren har 3 wire-spil. Et foran der klarer ca. 4.5 kg., og 2 bagerst på bommen. Det store trækker ca. 9 kg., og kan reguleres trinløst. Desuden har jeg rigtig hydraulik på bilen. Det gav mig store udfordringer dengang jeg startede på at bygge hydraulik ind i bilen. Stemplerne til bommen er ombyggede luftcylindre Ø12 fra Festo, og stemplerne i de bagerste støtteben er også købte luftcylindre, men Ø10. Ved 10 bar løfter jeg ca. 4 kg. på bommen. Derefter letter forhjulene!

Lastbilen er i øjeblikket meget adskilt da der er meget der skal repareres på den. En god ven fra klubben ombyggede for et par år siden hele el-systemet så det i dag er mere rigtigt og pålideligt!


Jeg arbejder også på et par nye dobbeltvirkende hydraulik-cylindre til løftebommen, og pumpen er også ombygget så den nu er tæt… Og så skal førerhuset have en tur med karosseri-arbejde og ny lak.

 men bilens mange funktioner kræver meget plads, så derfor byggede jeg nogle store værktøjsskabe til at rumme det hele. De er også loddet sammen i messingplade, og forkromet. Jeg er nok lidt inspireret af www.svempas.se  bjærgningskøretøjer fra 80’erne. Selvom han kører Scania!

De bagerste 8 fælge er i øvrigt drejet ud i rustfast stål og poleret. Navet er gnistet ud med et V i




Her er et godt råd fra en gammel modelbygger: Lad være med at køre med din halvfærdige lastbil! Du ender med at reparere i stedet for at få den færdig, og til sidst kan man starte helt forfra!


Det var hvad der skete for mig med bjærgeren.