Hårde stoffer Del 2, Stof og Epoxy.


Her i ”Hårde stoffer Del 2” vil jeg vise hvordan jeg laver den hårde skal af stof og epoxy der danner selve karrosseriet.

Før vi begynder vil jeg lige komme en del fordomme i forkøbet.

Der har været en masse snak om hvor giftigt Epoxy dampe er.

MEN det er bare ikke Epoxyen der afgive giftigt dampe, men de kemikalier som nogle fabrikker putter i Epoxyen for at det skal kunne hæft/lime på plastik, metal og andre uporøse materialer.

Derfor bruger jeg kun ren Epoxy uden giftige kemikalier.

Derimod er Epoxy er rigtigt godt til at suge ind i porøse materialer, så derfor må du ikke få Epoxy på fingrene, så brug nogle gode gummihandsker, så er sikkerheden i top.

Lige en advarsel til ;-)

Epoxy pletter på tøj, gulve og borde, fjernes bedst med sakse, knive eller stemmejern.

Materialer.

Jeg vil kun nævne de nye ting/materialer som jeg ikke har nævnt i det første fotoalbum ”Hårde stoffer Del 1”.

Det ville være lidt dumt at gentag det hele igen ;-)

Gummihandsker.

Et par gode gummihandsker for gramse sikkerhedens skyld.

Normalt har jeg kun handske på den hånd som jeg holder emnet med.

Epoxy.

Den Epoxy jeg bruger til dette projekt, er en to komponent støbe Epoxyen der er beregnet til glasfiber.

Her køber jeg det, MEN de sender kun med fragt.

http://www.lkrepoxy.dk/

Tix til Epoxy.

Tix er et fortykkelses middel til Epoxy så man kan bruge det til f,eks spartelmasse.

Købes samme sted som Epoxyen.

Slipmiddel til Epoxy.

Slipmiddelet skal bruges til støbeforme, og er ikke noget der skal bruges lige her og nu.

Men i et senere fotoalbum bliver det taget i brug, så hvis man alligevel skal købe Epoxy, så kan man lige så godt også købe en lille dåse Slipmiddel med.

Det virker også fint til silikone.

En vægt.

En vægt til at veje Epoxy op med når det skal blandes.

Man kan ikke blande Epoxy på øjemål.

Plastik engangskopper.

Til at blande Epoxy op i.

Stof.

Her bruger jeg ubleget lagenlærredet af ren bomuld.

Epoxyen kan ikke lime godt på nylon og andre plast typer, så det er ikke smart at bruge stof af polyester mm.

Til gengæld limer Epoxy rigtig godt på bomuld, og ubleget lagenlærredet er billigt, 20 - 25kr per meter.


Køkkenrulle-

Til at duppe overflødig lim og Epoxy af med.

Modellervoks.

Modellervoksen bruger jeg til at ”lukke” flamingoen så epoxyen ikke suger ind.

Det kan også bruges til at forme rundinger og detaljer.

Rensebenzin.

Bruger jeg til at fortynde modellervoksen med, til at rense penslen med, og senere også til silikonen, men ikke i dette fotoalbum.

Pensel.

En flad pensel på ca 15mm brede til Tapet klister og Epoxy.

Jeg bruger nogle meget billige Kina pensler til 20kr for et sæt.

Lad være med at bruge dyre pensler til Epoxyen, de holder ikke længe.

Spartel.

En god spartel til at spartle karrosseriet ud med.

Jeg bruger sådan en som kunsnere bruger, de har en god størrelse og er ikke for tykke i stålet.

Tapet klister.

Til at lime stoffet på flamingo formen med.

En teske.

Bruges til at glatte og trykke stoffet sammen imens det limes.


Så går vi i gang.

Bland en lille klump Modellervoks op med Rense Benzin så det er tyktflydende.

Pensle blandingen på flamingoformen så det trænger ned imellem de små kugler flamingoen består af,

Dvs at der ikke behøver at ligge et lag Modellervoks ud over det hele, det hjælper ikke noget.

Man skal bare lukke flamingoen så di karrosseri ikke bliver helt savtakket inden i.

Du kan også bruge Modellervoksen til at lave rundinger fra f.eks en kølerhjelm og op til et Turbo indtag, eller fra skærm til siden af karrosseriet.

Men undgå at der kommer noget af Modellervoks blandingen kommer op på træet/vinduet og andet der skal side fast i karrosseriet.

Modellervoksen gør at der ikke er noget der kan lime der hvor det er på.

Bland lidt Tapet Klister op med vand så det er tyktflydende.

Bland ikke mere end du kan bruge, Tapet Klister kan nemlig ikke gemmes i særligt lang tid før det bliver dårligt.

Riv noget ubleget lagenlærredet ud i passende stykker, og pil tråde ud i siderne så stof/lagenlærredet er flosset på alle sider, det gør det nemmere at lave glidende overgange imellem flere stykker stof/lagenlærredet når det limes sammen.

Pensel et lag Tapet Klister på, og læg et stykke stof på op af f,eks vinduet, og giv et lag Tapet Klister så stoffet er helt vådt, og læg det næste stykke på så det overlapper det første stykke stof.

Blive ved hele vejen rundt om vinduet, og videre ud over resten af karrosseriet til der ligger en 2 - 3 lag stof over hel karrosseriet.

Læg også et stykke stof på under bunden på karrosseriet, til at holde siderne på plads når det tørre.

Glat og pres stoffet sammen med en teske, og dup det overflødig Tapet Klister væk med noget køkkenrulle efterhånden så stoffet bliver presset sammen.

Specielt langs vinduer er det vigtigt at du for glattet stoffet ud, det spare dig for en masse sliberi.

Giv det hele endnu et lag stof der overlapper hinanden så der gennemsnitlig ligger 4 - 5 lag stof ud over hele karrosseriet.

Glat grundigt efter med teskeen så det bliver så jævnt som muligt og dup efter med køkkenrulle.

Når først dette stof har fået epoxy bliver det sejt og hårdt, at det er skide svært at slibe på, så lav ikke for mange ujævnheder.

Når du er tilfreds med resultatet, lader du det tørre op til det er knast tørt

Skærmene har jeg givet samme omgang, og kanterne på siden af skærmen har jeg presset ned med teskeen, det er faktisk ret effektivt.

Her kommer så det smarte i denne metode ;-)

Når Tapet Klisteret er helt tørt, forsvinder det næsten og kan ikke stoppe Epoxyen i at suge igennem alle lage af stof.

OG epoxyen kan heller ikke opløse Tapet Klisteret.

Dvs at du ikke risikerer at stoffet falder af imens du arbejder med Epoxyen.

Så vej noget Epoxy op, rør det op, og giv karrosseriet et tykt lag Epoxy med en pensel, og lad det suge ned i stoffet.

Bliv ved med at lægge tynde lag af Epoxy på indtil stoffet ikke kan suge mere, og dup så det overskydende Epoxy af igen med køkkenrulle.

Karrosseriet her tog næsten 100 gram Epoxy.

Rensning af Penslen.

Tør Penslen grundigt af i et stykke køkkenrulle, og rens penslen derefter i en lille blanding af halv opvaskesæbe og vand (der skal ikke så meget til).

Når du er sikker på at penslen er renset/masseret godt igennem med sæbe, skyller du efter med vand.

Har du renset dig pensel rigtigt, er den som ny.

Hvis ikke, er den lige til at kyle i skraldespanden nå Epoxyen er hærdet ;-)

Når Epoxyen er hærdet op, sliber du karrosseriet med noget groft sandpapir til de værste ujævnheder er væk.

Du vil blive overrasket over hvor svært det er at slibe på denne Bomuld/Epoxy blanding, det er sejt, hårdt, og meget svært at slå i stykker.

Men vær nu ikke for hård ved karrosseriet, for det er ikke mere en godt 1mm tykt.

Bland noget mere Epoxy op, og bland også noget Tix i til det bliver til spartelmasse, og spartel huller og samlinger ud.

Jo glattere du kan spartle det ud, jo mindre slibearbejde skal du lave bagefter.

Slib det hele igen når Epoxy spartelmassen er hærdet op.

Nu skulle det, hvis du har gjort det rigtigt være rimeligt jævnt.

Det behøver ikke at være perfekt, for der skal laves en del mere i nu før det er færdigt.

Flamingoen fjernes fra skærmene, og skærmene skæres eller slibes til så det passer på karrosseriet.

Skærmene limes på karrosseriet, her kan du bare bruge Epoxy, eller hvis det er lidt vanskeligt, en lille smule sekundlim lige til at hæfte skærmen på så de sidder rigtigt, og så lad noget Epoxy sive ind og lime det hele sammen.

Når du er sikker på at alt det grove arbejde er lavet på ydersiden af karrosseriet, skæres stoffet i bunden af karrosseriet væk med en hobby kniv, og flamingoen fjernes i små stykker, pas på ikke at skade karrosseriet ved at brække for store stykker af.

Når flamingoen er væk, vasker du de sidste rester af Modellervoks væk med opvaskesæbe og vand.

Og når det er tørt, sliber du lige efter med sandpapir for at fjerne ujævnheder væk og for at de næste lag af Epoxy nemmere kan bide sig fast.

Vi har nu en tynd skal af stof og Epoxy og det er så vidt jo også godt nok.

Men jeg vil gerne ha´ at karrosseriet skal kunne holde til at vælte ned af en stenskrænt uden at få andet end ridser, så det nuværende karrosseri skal forstærkes.

Jeg starter med at rive en masse strimler af stof af i en brede af 15 - 20mm.

Strimlerne renses for løse tråde så de er klar til brug.

Strimlerne limes nu fast med Tapet Klister langs og på kanten af vinduerne, så vinduerne kommer til at ligge imellem to lag af stof og Epoxy.

Jeg limer en 4 - 5 lag på der overlapper hinanden.

Jeg forsætter med et kryds henover indersiden af taget og langs alle kanter og hjørne så det til sidst danner et styrtbøjle system over hele karrosseriet.

Også langs karrosseri og skærmkanter lægger jeg et tykt lag af stof.

Senere hed vil jeg også skære 1mm dybe riller ned i karrosseriet der skal markere dørene, så der forstærker jeg også karrosseriet.

Hele tiden dupper jeg efter med køkkenrulle og glatter med teskeen.

Når det hele er tørt, giver jeg det et lag Epoxy på sammen måde som på ydersiden, og lader det hærde.

Så slibes kanterne til, og karrosseriet er nu klar til detaljer som lygter, kølergitter, sidespejle osv.

Vi ses i det næste fotoalbum, Hårde stoffer Del 3 Detaljer.


Blindman Overdrive