Hårde stoffer Del 3, lygter og kølergitter.



Selve karrosseriet er jo bare en tom kasse uden noget Hokus Pokus.

Skal det ligne et rigtig karrosseri,  er det på tide at der kommer lidt grundlæggende detaljer på så man kan se hvad der er frem og bag på vognen.

Det er det dette fotoalbum handler om.


Lygter og kølergitter har jeg lavet separat på plader, så når jeg er helt sikker på at de er som de skal være, er de lige til at lime på karrosseriet.

Jeg kunne selvfølgelig lave disse ting direkte på karrosseriet, men laver jeg en fejl, bliver det svært at rette op på igen.

Men før detaljerne kommer på, er det en god ide al tænke på om hvordan man vil sætte karrosseriet på chassiset.

Specielt hvis man som jeg, gerne ha´ karrosseriet sat på et hængsel så man kan tippe hele karrosseriet for over.

I chassiset har jeg boret to huller som jeg har forstærket med aluminium, og som fungere som aksel/skrue huller for karrosseriet.

Jeg skal nu ha´ boret to huller i karrosseriet som skal passe ud for disse huller i chassiset.

Det nemmeste er at lime noget fast på chassiset som kan støtte karrosseriet imens man bore.

I dette tilfælde er det en træpind som karrosseriet kan hvile på.

Lad være med at bore på fri hånd, det bliver lynhurtigt pisse skævt.

Her ligger karrosseriet på træpinden, og karrosseriet er også støttet bagved og fået et par strimler tape rundt om det hele så jeg er sikker på at det ikke rykker sig mens jeg bore huller.

Det kan godt være at det her virker lidt hysterisk, men det er pokkers vigtigt at de huller sidder helt lige, for når den del af ledet er limet sammen igen, skal man save hele snuden af karrosseriet for at kunne rette det bare et par millimeter.

Så vær hysterisk her ;-)

Forsigtigt borer jeg nu de to huller i karrosseriet.

En god ide, er at man lige skruer en skrue og møtrik i det første hul, og lige tjekker om det hele stadig sider lige, før man bore det andet hul.

Derefter kan man pille tapen og træpinden af igen, og fjerne karrosseriet fra chassiset,

Det meste af arbejdet med karrosseriet fra nu af er uden chassiset.

Først udvider jeg de huller jeg lige har boret i karrosseriet med en millimeter med en konisk rival.

Hullerne skal kun lige udvides så meget at et messing rør kan gå stramt i.

Messing røret skal fungere som den anden del af ledet.

Tjek lige en sidste gang om karrosseriet sidder lige på chassiset, for det er din sidste chance for at rette noget ;-)

Lige som da jeg limede stof på flamingo formen med tapetklister, limer jeg også et par lag stof på her.

Og når det er tørt, giver man det et lag Epoxy så messing røret bliver støbt ind i karrosseriet.

Du behøver ikke at tjekke om karrosseriet sider lige på chassiset nu, det er for sent ;-)

Forlygterne.

Forlygterne har jeg lavet på en lidt besværlig måde.

Det er fordi disse lygter er forsænket ind i karrosseriet modsat de fleste andre biler/lastbiler.

Jeg kunne stadig godt ha´ lavet dem på en mere enkel måde, men jeg ved i også kan bruge jeres fantasi, og lave den på jeres måde.

Jeg starter med at skære to små plader 6mm krydsfinere ud så de er lidt for store.

Jeg tilpasser dem til karrosseriets lygtehuse.

Og når de passer helt ind til hjørnerne i karrosseriet, tejner jeg lygtehusenes størrelse af på bagsiden af pladerne og saver den til.

Brug lidt tid på at slibe dem til så de passer helt, senere hen kan det godt blive lidt besværligt.

Mål op hvor lygteglassende skal side og streg af.

Husk at afmærke hvad der er for og bag, op og ned på disse plader, ellers kan man hurtigt komme til at bytte rundt på dem ;-)

Derefter bore jeg et 3mm hul lige i centeret af hvor lygteglasset skal side.

Det er for at jeg nemt kan centrere pladen i min drejebænk.

Lidt snyd ik??? ;-)

Her er så en lille dims som jeg selv har lavet, og som jeg er ret glad for.

Det er sådan set bare en rund flad klods med et 3mm gevind hul i midten, og en hel masse gevind huller rundt kanten, samt en skive der passer på klodsen, og med et stort hul i så man kan komme til sit emne.

Kort sagt, så skruer jeg træpladen fast i centeret af klodsen med en 3mm skrue.

Så skruer jeg skiven fast så den holder på pladens yderkanter.

Så fjerner jeg center skruen, og spænder klodsen fast i drejebænken, og drejer derefter lygtekransen og hullet til selve lygten ud på en gang.

Sødt ik??? ;-)


Sådan ser de ud efter farvning, det vil nu se ud som om lygterne er sænket ind i karrosserie.

Selve lygterne har jeg lavet i akryl plast.

Det er nemt at dreje i, og man kan lime på det, og så er det rimeligt billigt også.

Jeg drejer hele lygten i et stykke, så det ikke kan smadres ved sjov kørsel.

Jeg drejer et 5mm hul ind bagerst i parabolen til lysdioden, som jeg limer i med Epoxylim.

Lygteglasset som vender ud af, laver jeg lidt mindre en parabolen bagved, så man skal lime lygten i inden fra i karrosseriet.

Her vil i sikkert komme med den indvending, ”At så er det nemt at banke lygten ind i karrosseriet ved sammenstød.

Hæ Hæ, det kommer vi til ;-)

Sådan ser de ud.

Lysdioderne limes i med Epoxylim, og hele parablen, dvs. hele det bagerste af lygten males med sølvfarve, også den del af lygten der limes på træpladerne.

Dvs. helt ud til selve lygteglasset.

Puds lygteglasset af med lidt fint ståluld så sølvmalingen for en jævn og fin kant rundt om lygteglasset, og polere efter med pudsemiddel til glasset er helt klart.

Før lygten limes fast i træpladerne, så husk lige at lægge disse træplader op af lygtehusene og tegner hullet af.

Er lygterne først limet i, skal man til at måle sig frem og bruge tid på det.

Og det gider jeg ikke ;-)

Så tegner jeg en ring der er lidt større rundt om, så jeg er sikker på at der er plads til parabolen der jo er lidt større end lygteglasset.

Så fræser i hullet til lygten ud med en Dremel eller hvad i nu har, bare i kommer igennem og laver et fint rund hul ;-)

Så limes lygterne fast til træpladen.

Her bruger jeg sekundlim, men andet kan også bruges, bare de lige sider fast.

Med en klat Epoxy limes træpladerne nu fast på karrosseriet.

Og nu kommer vi til spørgsmålet om lygterne kan bankes ind i karrosseriet fordi man kommer til at køre ind i formandens Mex Land Rover til 6000 kr.

Nej, det er ikke min vogn der går i stykker.

For på indersiden af lygtehusene, giver man den engang af den gode gamle blanding af stof, tapetklister og Epoxy, så også lygterne bliver støbt ind i karrosseriet.

Ren panser ;-)

Så er der kølegitteret.

Selve gitteret laver jeg af Bomulds tråd, også kaldet Bomulds tvist.

Bomulds tvist er noget af det eneste Bomulds tråd man kan købe, som der ikke er blevet behandlet med voks,

Voks er ikke godt for Epoxyens lim evne, så jeg vil helst undgå det, derfor bruger jeg Bomulds tvist.

Her har jeg igen lavet et lille smart stykke værktøj, en ramme til at lave gitter på.

Bomulds tvisten er ca. 1mm tyk, så jeg har her brugt søm i 1mm tykkelse, som jeg har banket i en liste (for boret med et 0,9mm bor) med 3mm afstand.

Dvs, at jeg kan vikle Bomulds tvisten rundt imellem disse søm, og afstanden imellem trådene vil være 1mm.

Ville jeg ha´ 2mm imellem trådene, så skulle sømmene være 2mm tykke, og side med en afstand på 6mm, Yes???

Men før vi går i gang med selve gitteret, vil jeg lige vise jer en lige god fidus fra min tid som Læder nørd ;-)

Trådning af nål, her bruger jeg en ”Stoppenål”.

Tråd nålen med dit Bomulds tvist.

Tråden behøver kun at stikke ca. 1 cm igennem nålens øje.

Stik så nålen igennem tråden.

Hiv lidt mere af den korte ende af tråden igennem nålens øje, indtil det sted på tråden hvor du har stukket nålen igennem er oppe ved nålens øje.

Træk så den lange ende af tråden ind over nålens øje og den korte ende af tråden.

Nu skulle tråden ikke kunne falde af ved et uheld i kampens hede ;-)

Og så tilbage til gitteret ;-)

Gitteret på min vogn er diagonalt flettet og ikke lige over som på et almindeligt net.

Så jeg starter med at køre tråden frem og tilbage imellem sømmene i rammen, så de ligger på skrå med 8 søms afstand for oven ;-)

Du må ikke stramme op, lad tråden ligge rimmeligt løst.

Ved vejs ende, vender du om og fletter dig den modsatte vej hen over rammen med den samme afstand, 8 søm igen ;-)

Hold tungen lige i munden, og lad være med at springe noget over eller tabe en maske, det ser ikke godt ud ;-)

Når du er færdig med at flette, justere du trådende så de ligger med lige stor afstand.

Tråden kan nemt glide rundt om sømmene på rammen, så det er rimeligt nemt at få det til at se godt ud.

Er det en gammel vogn du laver, kan du også rykke lidt på trådene så der kommer ”Huller” i gitteret.

Når du er færdig og det ser ud som det skal, skal du lige bumpe gitteret op til sømhovederne så gitteret kommer væk fra trælisten så det hele ikke limer sig sammen.

Nu giver du det en gang Epoxy der er fortyndet med sprit så hele gitteret bliver vådt, og så duper du Epoxyen af igen så der kun er det tilbage der er suget ind i tråden.

Når det er hærdet, klipper du gitteret af rammen, og retter det til så det kun er lidt større end det færdige kølergitter.

Du vil opdage at disse tråde med Epoxy på, er meget tæt på at være lige som plastik.

Det er lige så nemt at arbejde med, men meget nemmere at lime på.

Lige som med lygterne har jeg lavet en plade som gitteret skal side på.

Jeg kunne selvfølgelig godt ha´ lavet det sådan at man kunne se ind igennem gitteret og ind på ”motoren” som på en rigtig bil.

Men det har jeg fravalgt til fordel for den slagkraft vognen for når jeg pløjer ind i siden på Johns Mex Land Rover ved et uheld ;-)

Jeg lægger altså gitteret oven på træpladen og giver det lidt Epoxy så det limer sammen.

Efter at ha´ klippet gitteret til og slebet kanterne, limer jeg pladen på karrosseriet.

Slib efter til du er sikker på at gitterpladen flugter med kølerhjælmen og ikke stikker ud nogle steder.

Bland noget Epoxy med Tix så det bliver til spartel, og spartle alle samlingerne, også ved lygterne.

Ja gå hele karrosseriet efter for småting, for dette er det sidste af de grove ting der skal laves.

Herefter er det kun lir´ der skal laves ;-)

Slib nu alle de samlinger du har spartlet, og gå resten af karrosseriet efter.

Her er en lille træklods med sandpapir limet på, en rigtig godt ting.

Når grov slibningen er færdigt. Limer du trælister på så de danner rammen rundt om gitteret.

Spartle igen rundt så de sidste samlinger forsvinder.

Grunden til at jeg ventede med de små trælister til sidst, er at de nemt kan tage skade ved grov slibningen, og så skal man til at rette på det også.

Spild af tid ;-)


Jeg vender til bage i det næste fotoalbum.

Hårde stoffer Del 4, småting og detaljer.


Vi ses, Blindman overdrive.