Hårde stoffer Del 4, småting og detaljer.

Nu er alt det grove arbejde lavet, grunden til et flot karrosseri er lagt.

Fra nu af er det kun detaljer og finpudsning der tæller, og så en god omgang fantasi.

For jeg er ikke den der går slavisk efter hvordan vognen rigtigt ser ud, der vil blive justeret og trukket godt og grundigt med målene og detaljerne.

For jeg går efter devisen ”ser det rigtigt ud, er det rigtigt”, og det er det dette fotoalbum handler om ;-)

Det vigtige ved at lave et karrosseri der ligner, er at de ting der kendetegner lige det karrosseri er der, alt andet kan man lægge til eller trække fra uden folk vil lægge mærke til det.

Udover karrosseriets form som der er ret særpræget, er der 3 ting der virkelig springer i øjet.

Det er det store luftfilter der sidder oven på forskærmen.

Det at der ikke er noget dørhåndtag, men en lem i sideruden som man skal stikke armen ind af for at kunne åbne døren.

Og så den store kasse som reservehjulene sider i lige bag førerhuset.

Der er selvfølgelig også side spejle, dør hængsler. Lemmen i taget mm, som også er vigtige, men hvor det bare ikke er så vigtigt om hvordan de ser ud.

Jeg nævner hvad jeg laver om på under vejs ;-)

Det første jeg her vil lave, er dørene.

Det ville være let nok at lave dørene så de kunne åbnes, men så ville de også være nemme at brække af nå vognen triller rundt.

Så jeg har valgt en lidt besværlig løsning på problemet.

Nemlig at få det til at se ud som om de kan åbnes ;-)

Så jeg starter med at strege døren op, men jeg streger ikke op efter mål, men efter hvordan karrosseriet ser ud.

Så jeg ved faktisk ikke om dette er i skala, men det er det sikket ikke ;-)

For at kunne lave rillen rundt om døren, måtte jeg lige lave et lille stykke værktøj af en gammel savklinge.

Den er sådan set ret let at lave, på en roterende slibesten har jeg først slebet alle tænderne væg, og derefter slebet den i form.

Den er ikke så stor, hovet på værktøjet er lige omkring 14mm.

Så har jeg skåret små riller ind med 2-3mm mellemrum så der dannes en form for tænder.

Tænderne må ikke ligne tænderne på en sav, for så tager den alt for hårdt fat.

Så er det bare at save en lille rille ned langs vindues lister, og langs de steger du har opmålt.

Det er faktisk let nok når man først har fået startet en rille, det er bare at dryppe lidt vand på, og så forlænge rillen hen til hvor der er et skarpt knæk.

Rillen skal ikke være mere end ca en halv millimeter dyb, så vil det se rigtigt ud.

Her er det færdige resultat, og det ligner faktisk det som man ser på de dyre Tamiya karrosserier.

Skulle klingen smutte, eller du er kørt for langt, er det bare at drypper lidt Epoxy ned i den del af rillen der ikke er som den skulle være, slibe over og starte om igen eller dreje rillen i en anden retning.

Skala set, er sidespejlene nogle små dimser der sider på en lille stang ud fra karrosseriet.

Man skulle næsten tro at den vogn ikke er beregnet til at rulle rundt hele tiden.

Men det gør jeg hele tiden, så jeg har valgt at lave sidespejlene i trucker stil, med en stor bøjle der sider fast to stader i karrosseriet og er derfor noget stærkere.

Bøjlerne til sidespejlene er lavet i piano tråd, ligesom de to bøjler/håndtag der ligger ved siden af.

Se mine sølv slaglodnings guider ;-)

Her er sidespejlene boret ind i karrosseriet.

Foroven er de boret 15mm ind i tagets forstærkning/styrtbøjle som jeg lavet i ”Hårde stoffer Del 2, Stof og Epoxy”.

Forneden har jeg forstærket karrosseriet med en tut af stof og Epoxy rundt om det stykke piano tråd der stikker igennem.

Hele vognen kan med lethed løftes op i det ene side spejl uden risiko for at noget går i stykker.

Gribe bøjlen ved siden af døren er sat fast på samme måde.

Sådan en bøjle er ret praktisk når man skal op og ned af sådan en høj vogn, det ved alle der har prøvet at køre i de ret høje terrængående lastbiler.

Og selvom jeg har billeder af denne CMP som kassevogn og lastbil, kort og lang udgave, 4wd, 6wd og med larvefødder, så har jeg ikke et eneste billede af en CMP der har disse bøjler sat på førerhuset.

Dette er altså ikke skala, men det er der ikke nogle der lægge mærke til. ;-)

Så er der de to luger som man skal stikke armen ind af hvis man vil åbne døren.

Dem har jeg lavet af noget 2mm rest træplade som jeg fik til overs fra en model båd.

Pladerne er slebet til så de er under en millimeter ude ved kanten, og skråner ca. 7mm ind mod midten, så det ligner en udstanset metal plade.

Som lås/håndtag har jeg brugt to små stykker træliste som er limet på med en lille smule sekundlim.

Fordelen ved at bruge træ til disse små ting, er at når man giver det Epoxy, vil Epoxyen suge meget langt ind i træet og lime det effektivt sammen, resten dupper man af med lidt køkkenrulle.

Faktisk limer dette Træ/Epoxy meget bedre end man kan med plastik, netop fordi træet kan suge.

Træet bliver også hårdt af Epoxyen så det kan tåle en masse slag og slid.

Altså det samme princip som med stoffet, lad Epoxyen suge ind og forstærke materialet.

Efter et par lag Epoxy med slibning, er pladerne klar til at på limes på sideruden.

Her skal der bruges den samme plastlim som jeg også brugte til de tynde trælister rundt om vinduerne.

Altså lim til PVC som ruden er lavet af.

Jeg laver taglugen på præcis den samme måde, bare med en 3mm træplade i stedet for, og med lidt stører slibninger ind mod pladens midte.

På undersiden af pladen limer jeg også et par tynde trælister på ca. 3mm fra kanten, for at hæve lugen lidt op fra taget.

Til hængslerne har jeg igen brugt et par små stykker trælister som på side lugerne.

Håndtaget er lavet af 2mm messing tråd som er nemt at bukke når det er nede i sådan små ting.

Igen har jeg givet det hele et par lag Epoxy, bare husk at duppe det overskydende Epoxy af igen, så i ikke skal slibe for meget.

Her er lugen limet fast til taget af vognen.

Lugen er limet med et par små klatter sekundlim til lige at holde lugen på plads.

Og så et godt lag Epoxy som man lader suge ind i alle samlinger, og gøre det hele til et stykke.

Så er der luftfilteret.

Det er sådan set bare et stykke rundstok købt i Silvan, og som jeg har drejet i form med min lille drejebænk.

Luftfilteret er jo bare en cylindre med to låg, og noget stof imellem til at suge luften igennem.

Så det er altså de to låg som er vigtige at lave her, selve filteret laver jeg af Bomuld tråd, så der skal dreje et pænt stykke ind imellem de to låg så der plads til ”stoffet” imellem lågene.

Selve filteret ”Stoffet” laver jeg her på en af mine gamle rammer.

Først køre jeg tråden 4 gange på langs af rammen, så de yderste tråde vil ligge lige i yderkanten af filteret, og de to midterste tråde vil ligne de metal ringe som holder filteret på plads.

Derefter køre jeg på tværs af de 4 første tråde, frem og tilbage imellem sømmene så de kommer til at ligne ribberne på filteret

Hæv alle trådende op så trådende ikke røre trærammen, men kun sømmene, og giv det en omgang med fortyndet Epoxy på samme måde som med kølergitteret.

Husk at duppe efter med køkkenrulle så der kun er det Epoxy tilbage som er suget ind i trådende.

Klip så dit filter til så der ikke er nogle løse tråde der stikker ud, og lim den ene ende fast på luftfilter klodsen med sekundlim.

Pas på, det skal side helt lige, ellers går det galt ;-)

Rul eller læg filter ribberne hele vejen rundt om klodsen, og klip så af længden og fastgøre enden med lidt sekundlim.

Giv det hele en gang Epoxy og dup af, så er dit luftfilter færdigt.

Her er det limet på forskærmen og lygtehuset.

Reservehjuls kassen.

Nu er vi lidt tilbage i det grove igen.

Selve kassen til reservehjulene, har jeg lavet lidt kortere end de to hjul til sammen, men lige så bredt at de kan ligge inden i kassen.

Ligesom selve karrosseriet, er denne kasse lavet over en flamingo klods med stof hen over og et lag Epoxy så stoffet bliver til en hård kasse.

For at det skal se godt ud, skal hjulet lige stikke ud over kanten, så jeg lægger hjulet oven på kassen og steger op hvor hullet til hjulet skal være.

Her er det en god fidus hvis man har en Båndsav med stop, kun at mærke op på den ene ende, og så stille Båndsaven efter de mål, så snittene bliver ens i bække ender.

Her har jeg savet hjul hullerne til.

Det kan godt nok ikke ses på dette billede, men jeg har også savet et hul i den side der vender ind imod karrosseriet, og et stykke af bunden så der er bedre plads til gearkassen og motoren.

Så piller jeg flamingoen ud i småstykker, vasker og sliber kassen indvendigt lige som med karrosseriet.

Her kan man se hullet der vender ind imod karrosseriet.

Rundt om dette hul limer jeg et par 3mm tykke lister på, så hjulkassen kommer lidt væk fra karrosseriet.

Så er der reserve hjulene.

Jeg kunne jo bare købe et på ekstra hjul, som jeg så limede ind i kassen, eller lavet kassen sådan at de kan tages ud.

Det gider jeg ikke, så jeg laver noget andet ;-)

Men først en lille fidus jeg har fået fra Kim p. Takker ;-)

Fidusen er at hvis man blander Fugesilikone op med Renset Benzin 50% - 50%, ryger tørre tiden ned på godt en time, let og billigt ;-)

Så jeg tager mit ene hjul, vikler noget maler tape rundt om den del af hulet jeg ikke vil kopiere.

Smøre den del af hjulet ind i Slipmiddel, det samme Slipmiddel som jeg bruger til Epoxyen.

Så smøre jeg et tykt 3mm lag Fugesilikone og Renset Benzin blandingen og lader det tørre en times tid.

Dette gentager du en 4-5 gange, til du har en god tyk form til støbning af Epoxy.

Man kan også godt afstive formen med et par strimler stof imellem lagende af Fugesilikone og Renset Benzin.

Når formen er færdig, piller du den af hjulet og klipper kanterne til med en saks.

Giv formen en god omgang slipmiddel, så er den klar til støbning.

Epoxyen som jeg her har blandet lid sort farve op i, så man kan ser hvad det er jeg laver, blander jeg også lid Tix i (Epoxy fortykkelses middel), til Epoxyen bliver som pasta og ikke løber ned i bunden af formen.

Blandingen smøres så ud inden i formen, og her skal du være meget omhyggelig med at der kommer Epoxy den i alle huller og riller i formen så der ikke kommer lufthuller.

Giv det et par lag til du har en ca. 2mm tyk skal.

Efter hærdning ser dækstykket sådan ud.

Det skal bare vaskes med vand og sæbe så der ikke er noget slipmiddel tilbage.

Lav to af disse dæk stykker til hjulkassen.

Her er de limet ind i hjulkassen.

Inden i hjulkassen klister jeg så et 5-6 lag af stof og tapetklister.

Og når det er tørt, så en omgang Epoxy så hele kassen med dækstykker og lister bliver til et stykke.

Dvs, af det dækstykke du støbte i silikone formen er kun for synes skyld, det er de lag af stof der giver styrken i kassen så det kan tage imod et par slag.

Hele hjulkassen limes nu på karrosseriet med sekundlim, her skal du være ret sikker på at det holder god, for det er ikke så godt hvis det knækker af imens du arbejder videre med det.

Når hjulkassen er godt limet på, klipper, saver eller fræser jeg den del af karrosseriet ud som dækker huller i hjulkassen.

Det er derfor hjulkassen skulle limes godt på ;-)

Derefter klister jeg igen 4-5 lag stof på med tapet klister, og giver det et lag Epoxy når det er tørt.

Nu er hjulkassen en del af karrosseriet, og der skal en sav til før du kan skille den ad igen ;-)


Så er selve karrosseriet færdigt, så godt som ;-)

Jeg har et par planer om tag lygter, arbejd lys og andet godt.

Første vil jeg lave ladet og chassiset færdigt, og det kommer der også guider på.

Jeg vender frygtelig tilbage i fotoalbummet.



Blindman Overdrive.