Støbning i Resin del. 1

Matricen

For at kunne støbe noget, skal man naturligt nok først lave den del der skal masse produceres.

Det kan være lygte huse eller paraboler, hjulkapsler, bakspejle, kørefigurer eller som jeg her vil vise lidt om, en ”differentiale lås” og et lygte hus til min Land Rover.

Differentiale lås er noget der er blevet snakket om her på siden, specielt når det som her drejer sig om trial og crawler.

Nogen bruger lim, andre vat til at låse differentialet med, det har jeg selvfølgelig også selv gjort.

Man da jeg lige pludselig stod med 3 stk. Clod Buster´er der skulle ha´ låst differentialet, Kunne jeg lige så godt gøre det rigtigt denne gang.

Så derfor har jeg lavet et par guider om hvordan jeg har laver en matrice, støbeforme og til sidst selve støbningen.

Lygte hus matrice har jeg drejet ud af messing, så den vil jeg ikke spilde mere tid på.

Til differentiale låsen har jeg brugt støbe epoxy med lidt farve pulver i.

Hvis du allerede har en matrice, så spring denne lille guid over ;-)

Clod Buster differentialet er et åbent differentiale og dermed svært at ha´ med at gøre.

Heldigvis er det et symmetrisk differentiale så man kun behøver lave en ”låseklods” som man så kan kopiere til lige så mange låseklodser man vil ha´.

En anden god ting er, at der er meget inden i differentiale hjulet, låseklodsen kan tag fat i.

Start med at rense alle delene grundigt, olie og fedt kan få en uheldig virkning på støbningen af din matrice.

Sæt den ene aksel (den med diff tappen på) fast i en skruestik eller lignende så den står lodret.

Placerer derefter messing adapteren, kronhjulet og differentiale hjulet på akslen som vist på billedet.

Differentialets spidshjul skal du ikke bruge til noget, så gem dem et sted hvor de ikke bliver væk ;-)

Fyld halvdelen af differentialet op med modellervoks.

Søg for at modellervoksen ligger jævnt og helt ud til kanterne.

Lav også en kappe/væg rundt om differentiale hjulet, så selve differentialet bliver bunden af en skål.

Smør det hele med slipmiddel (også det næste kronhjul/aksel sæt)

Når det er tørt, penslet et lag epoxy på, så man undgår ”luftbobler”.

Jeg har puttet lidt brunt farvestof i epoxy´en så det er nemmere at se på billederne.

Efter at ha´ penslet et lag epoxy på det det næste kronhjul/aksel sæt, sættes det på plads, så hele differentialet er samlet, på nær differentialets spidshjul.

Hvis i ikke har husket slipmiddelet på denne del, får i et problem ;-)

 Fyld nu hele skålen op med epoxy, og lad det hærde i et døgn.

Når man fjerner modellervoksen kan man se at epoxy helt fylder mellemrummet imellem kronhjul og differentiale hjulet.

Set fra denne side kan man se det der bliver til indersiden af låseklodsen.

Her er så den ”rå” låseklods som kun lige skal tilpasses så den ikke fylder for meget.

Denne side skal kun lige slibes så låseklods når halvvejs ind i differentiale hjulet.

Her kan man tydelig se aftrykket af differentiales kronhjul, her er der meget der skal slibes væk.

Alt fra kronhjulet og ud til differentiale hjulets yderkant kan du alligevel ikke bruges til noget, så det kan man lige så godt fjernes.

Her er så det færdige resultat, den er ikke særlig stor, men særdeles effektiv.

Set fra denne side kan man tydelig se rillerne fra de ribber der forstærker det inderste af differentiale hjulet.

De vil hjælpe med at holde fast på, og låse differentiale hjulet, så de må ikke beskadiges under slibningen. 

Matrice er nu færdig, så derfor vil jeg forsætte dette projekt i den næste lille guid,

Støbning i Resin del 2 – støbeformen.

Men før jeg afslutter denne del, vil jeg lige vise et par eksempler på andre Matrice som man kan få brug for hvis bilen skal ligne noget andet end det producenterne vil ha´ det skal ligne.

Her er først nogle ”fælg skiver” som jeg har lavet til et par af mine projekter i gennem tiden.

Den første er til mit i gang værende projekt AX-10 Scale trial. Så det skal vi ikke bruge mere tid på.

Den næste Matrice var til en gammel militær vogn fra ca. 1930, stål plade fælge.

Den sidste lavet jeg til en af mine ”Drift biler” så de smarte super fælge med lav profil dæk, kom til at ligne et par billige stål fælge med ballon dæk på

Det er nemt at skjule sammenføjningen imellem fælg og drift dæk, så det yderste af fælgen kommer til at ligne ”dæk”

Herefter blev jeg også nød til at lave en fælg med dæk og indlæg, så de ligner en ”Herregårds model 1945 – 1955” eller ”en god træ fælg fra 1920 – 1935”.

Af en eller anden grund, virker det helt rigtigt at drifte med en Ford A med træ fælge imod de andres Super drift biler fra 2007.

En anden ting man kan lave, er en lille diskret kompresser i overstørrelse til at stikke op igennem kølerhjelmen.

Samtidig er den også stærk nok til at kunne fungere som ”styrt bøjle” hvis/når man vælter.


Det var alt for denne gang, jeg håber at se nogen på denne side lave noget fedt udstyr til deres skala vogne.




Sauron.